۲۰ بهمن ۱۳۸۹، ۸:۴۶

جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب وظیفه سنگینی بر دوش نویسندگان است

جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب وظیفه سنگینی بر دوش نویسندگان است

رئیس حوزه هنری در مراسم تجلیل از نویسندگان مجموعه "قهرمانان انقلاب"، بیان حقایق تاریخ انقلاب برای جلوگیری از تحریف و بیان حقایق به نسل‌های امروزی را وظیفه مهمی بر دوش نویسندگان و هنرمندان دانست.

به گزارش خبرنگار مهر،  نشست بازخوانی مجموعه "قصه قهرمانان انقلاب" و تقدیر از نویسندگان این مجموعه سه شنبه 19 بهمن ماه در سوره مهر حوزه هنری برگزار شد. 

در ابتدای نشست محسن مومنی رئیس حوزه هنری در سخنانی اشاره کرد: انقلاب اسلامی پس از گذشت زمانی از وقوع آن به فراموشی سپرده نشد بلکه آغاز یک راه بزرگ قرار گرفت که روز به روز شکوفاتر می شود و امروز انعکاس آن را در دیگر کشورها می‌بینیم. حال با اعتقاد به چنین انقلابی دفتر ادبیات بیداری در حوزه هنری تاسیس شد تا پیام انقلاب را مکتوب کرده و از تحریف آن جلوگیری شود.

وی ادامه داد: حال که انقلاب ما تاثیرش را در جوشش دیگر ملت‌ها نشان داده است شایسته نیست که نویسندگان و هنرمندان ما واکنشی نشان ندهند. در ابتدای انقلاب جریان روشنفکری از مسیر انقلاب مردمی جا ماند و اوضاع را درست تحلیل نکرد آنها به اصل انقلاب ایمان نیاوردند و حتی به انکارانقلاب پرداختند. حال امیدوارم در شرایط امروز نویسندگان و هنرمندان ما از جنبش بیداری مردم جهان غافل نمانند و درباره این اتفاقات سکوت نکنند.

رئیس حوزه هنری تاکید کرد: امروز نویسندگان متعهد جهان به ویژه در جهان اسلام نسبت به قیم مردم مسلمان جهان بی اعتنا نبوده‌اند و این شایسته نیست که اهالی هنر و ادبیات در ایران در این باره بی اعتنا باشند.

مومنی در بخش دیگر صحبت هایش اشاره کرد: وقتی دشمنان انقلاب از طریق جنگ و برخوردهای فیزیکی موفق نشدند انقلاب را از بین ببرند به سمت جنگ نرم روی آورند و سعی کردند تاریخ انقلاب را تحریف کنند. آنها خاستگاه انقلاب را زیر سوال بردند در حالیکه هیچ شکی نیست که خاستگاه این حرکت مردمی اعتقادات مذهبی بوده است. حال اهالی قلم تعهد و وظیفه دارند برای نسل امروزمان وقایع و تاریخ انقلاب را به گونه‌ای واقعی بیان کنند که اسیر تبیلغات دشمنان انقلاب نشوند.

وی افزود: حوزه هنری از نخستین نهادهایی بود که از سال‌ها پیش در این باره احساس خطر کرده و به تدوین کتاب‌هایی در زمینه انقلاب و دفاع مقدس اقدام کرد. حوزه در زمینه گردآوری خاطرات و اسناد انقلاب پیشگام شده و مجموعه "قهرمانان انقلاب" یکی از مجموعه‌هایی است که ویژه گروه سنی نوجوان نوشته شده است.

فردی: در انقلاب ما مردم پیشرو بودند

مومنی در پایان بیان کرد: البته این بخش نخست کار بود که قطعا ادامه خواهد یافت و جا دارد در کنار این کتاب‌ها که به شخصیت‌های تاثیرگذار در انقلاب پرداخته، حوادث و مکان‌ها هم مجزا کار شود.

در ادامه نشست امیرحسین فردی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: در انقلاب‌ها رسم اینگونه است که مردم از نویسندگان و روشنفکران پیروی می‌کنند ولی در انقلاب ما این مردم بودند که پیشرو بودند و این پیشتازی محدود به زمان انقلاب نشد بلکه در دیگر دوره‌ها هم ادامه یافت.

وی افزود: در دل ادبیات انقلاب ادبیات کودک و نوجوان رشد خوبی داشته است و حتی یکی از نقاط قوت ادبیات انقلاب هم هست. ما در این حوزه نویسندگان خوبی داریم که انتظار می‌رود همچنان نقش پیشرو بودن خود را حفظ کنند و بتوانند تاریخ را به خوبی بیان کنند.

فردی درباره مجموعه "قهرمانان انقلاب" توضیح داد: آنچه تاکنون در این مجموعه منتشر شده فاز نخست آن است که حتما ادامه می‌یابد ولی از آنجا که قرار است بخش ادبیات کودک و نوجوان از مرکز آفرینش‌های ادبی مجزا شود، ادامه این مجموعه در گرو تعیین تکلیف این جریان است.

در پایان نشست از فاطمه فروغی نویسنده "فصل گل یخ"، احمد عرب‌لو نویسنده "داستانی که تمام نمی‌شود"، خسرو باباخانی نویسنده "راز گل سرخ"، نرگس آبیار نویسنده "به کی می‌گن قهرمان"، علی‌الله سلیمی نویسنده "دلبستگی در سال‌های سخت"، شمسی خسروی نویسنده "روزی خواهم خفت برای همیشه"، سارا عرفانی نویسنده "پروانه‌ای که سوخت" و عزت الله الوندی نویسنده "خوابی به رنگ فراموشی" و "پشت شیشه‌های مات" نویسندگان مجموعه "قهرمانان انقلاب" تجلیل شد.

کد خبر 1248970

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha